SVĚT KŘÍDEL

Nakladatelství letecké literatury

Historie, letectví, letadla

letecká výzbroj a osobnosti

Nakladatelství letecké
a válečné literatury

››› Prohlídni naše typy

Osmadvacítka
Historie 28. stíhacího bombardovacího leteckého pluku „Těšínského“

Autor: Jan Dúbravčík   

Rok vydání: 2007

ISBN: 978-80-86808-40-6

Skladem: ne

Cena: 300,- Kč

Zařazení: Historie ČS letectva; Technika

Formát: 165x235, stran 300, pevná vazna

Kniha se podrobně zabývá historií jednoho z nejslavnějších leteckých pluků poválečného československého vojenského letectva. Popisuje historii 28. stíhacího bombardovacího leteckého pluku, který byl po celou dobu své existence umístěn na čáslavském letišti. Popis historie v této knize se neomezuje jej na 28. sbolp, je zde poprvé podrobně popsána i historie nejznámějšího leteckého školního útvaru našeho vojenského letectva – 2. leteckého školního pluku, který na čáslavském letišti působil v letech 1955 až 1957. Zajímavý je rovněž popis historie čáslavské vojenské posádky a výstavby čáslavského letiště.
28. sbolp patřil do „první vlny“ budování československého stíhacího bombardovacího letectva v roce 1958 a současně je
nejdéle existujícím stíhacím bombardovacím plukem v jeho historii. Doba jeho existence je vymezena daty 1. říjen 1958 až 31. prosinec 1994.
Historie tohoto pluku byla a stále je v naší letecké literatuře popisována poněkud zkresleně. Negativní roli v tomto směru sehrála
i první publikace o jeho historii z roku 1993, která je postavena především na někdy zrádné paměti bývalých příslušníků pluku.
Bohužel mnoho nepravdivých informací o pluku je dále šířeno v různých publikacích a na internetu.
Pluk se stal součástí nově budované 34. stíhací bombardovací letecké divize s velitelstvím v Čáslavi. Personálním základem pro vytvoření 28. sbolp se stal 22. stíhací letecký pluk v Čáslavi a 28. bitevní letecký pluk z letiště Slatina v Brně. Kniha obsahuje i krátkou historii těchto předchůdců pluku. Při svém vzniku bylo rozhodnuto, že 28. sbolp a celá 34. sbold ponese dál tradice československého bitevního letectva. Proto obdržel čestný název „Těšínský“ po 28. bilp.
Po počátečním období, kdy byl vyzbrojen letouny MiG-15, později MiG-15SB byl jako první v roce 1964 přezbrojen na nadzvukové stíhací bombardovací letouny Su-7 a stal se prvním leteckým útvarem, schopným použití taktických jaderných zbraní. Také tento pluk byl významně postižen personálními čistkami po roce 1968, přesto si udržel vysokou úroveň pilotního umění jeho létajícího personálu a péče o leteckou techniku. V sedmdesátých letech se úspěšně účastnil řady mezinárodních leteckých cvičení, včetně cvičení „Tarcza“ v Polsku v roce 1976. V roce 1977 bylo zahájeno přezbrojování pluku na letouny MiG-23BN a s těmito letouny pluk působil až do svého zrušení v roce 1994. Bohužel některé konstrukční nedostatky letounu způsobily mnoho omezení v jeho používání a nakonec vedly k řadě havárií. To mělo nakonec za následek nezájem o jeho další provozování po roce 1994 jak v českém tak slovenském letectvu a letouny byly zrušeny.
Kniha je doplněna velkým počtem černobílých i barevných fotografií, mnoha tabulkami s personálními přehledy a přehledy letecké techniky pluku i barevnými bokorysy letadel z jeho výzbroje.
Přímým pokračovatelem historie 28. sbolp je dnešní 21. základna taktického letectva v Čáslavi, největší a po zrušení 32. základny taktického letectva v Náměšti nad Oslavou jediný bojový útvar taktického letectva Vzdušných sil Armády České republiky.
Tato základna je ovšem pokračovatelem více leteckých útvarů, které do ní byly (ještě pod názvem 4. základna stíhacího letectva) na přelomu let 1994 a 1995 začleněny. Je to především 1. stíhací letecký pluk, po němž základna v roce 1999 převzala i čestný název „Zvolenská“.
Tato kniha je určena všem zájemcům o historii československého vojenského letectva.


Klikni pro zvětšení

Letoun MiG-15UTI po nouzovém přistání kpt. Skopala a npor. Kici

Klikni pro zvětšení

Východní stojánka letiště v Čáslavi při provozu letounů MiG-15SB. S padákem přes rameno kráčí k letounu kpt. Krejčí

Klikni pro zvětšení

Fotografie z počátků létání na Su-7

Klikni pro zvětšení

Fotografie československých Su-7BKL při vzletu s pomocnými raketovými motory jsou velmi vzácné

Klikni pro zvětšení

Kontrola letounu techniky na čáře předběžného vzletu. Technici ukazují zdviženým palcem, že je všechno v pořádku a pilot může vjet na dráhu