Historie, letectví, letadla
letecká výzbroj a osobnosti
Nakladatelství letecké
a válečné literatury
Kde nás potkáte
Akce kde nás potkáte
02.05.2012 / 00:18
Na těchto akcích najdete náš prodejní stánek s knihami za výhodnou cenu.
26.-27.4.2025 Den ve vzduchu PLASY
17.5.2025 Den otevřených dveří ČÁSLAV
7.-8.6.2025 Aviatická pouť PARDUBICE
20.–21.9.2025 dny NATO OSTRAVA
» více o "Kde nás potkáte"
aktualita
OMLUVA AUTORA
24.04.2021 / 21:47
Nakladatelství Svět křídel právě vydalo mou knihu PRÁŠKAŘI. Současná ekonomická a ekologická pravidla nedovolují tento druh leteckých prací vykonávat. Letecké práce v zemědělské výrobě tak skončily. Považoval jsem za nutné obětavou práci pilotů práškařů svou knihou připomenout a projevit tak úctu k tomu, co ve svém životě dokázali.
Celou knihu prolíná mé přesvědčení, že všichni práškaři svůj život prožili v kritických podmínkách. Množství startů a přistání, způsob létání, klimatické poměry, zdravotní nebezpečí aplikovaných chemických prostředků a pod. Je třeba těmto pilotům, zvláště těm, jejichž létání skončilo fatálním způsobem vyslovit obdiv a poděkování. To byl kredit, se kterým jsem k sepsání knihy přistupoval, bohužel jsem jednu informaci uvedl nesprávně.
Bohužel se mi stal nepříjemný omyl, když jsem do tabulky mimořádných událostí na straně 222 jmenované knihy zaznamenal nehodu letounu L-60S, OK-NNJ, pilotovaného panem Valáškem. Pan Valášek nebyl pilotem práškařem a letoun patřil aeroklubu. Panu Valáškovi se za tuto svou chybu upřímně omlouvám.
» více o "aktualita"
Náš host
Za hroby se lvy
27.11.2012 / 23:00
Dvoudílná kniha Klubu historie letectví v Jindřichově Hradci.
» více o "Náš host"
Všechny knihy autora: "Ivo HAN��K"
(nenalezena žádná shoda)
nová kniha
Jiří Rajlich
Stalingrad na Odře 1945: Letecké zásobování „Festung Breslau“ a české země
Vojenský a letecký historik Jiří Rajlich se po více jak dvouleté autorské odmlce připomíná svým čtenářům další velmi zajímavou knižní novinkou. V době nadcházejícího 80. výročí konce 2. světové války nás příznačně přivádí do prvních měsíců roku 1945. Co se v době vrcholícího válečného finále vlastně událo?
Nedaleko od českých hranic se tehdy odehrával jeden z posledních aktů agónie Třetí říše. Posádka obklíčené Vratislavi (dnes Wroclaw, tehdy Breslau), tenkráte největšího německého města na východ od Berlína, se z Hitlerova rozkazu nesměla vzdát. Ze všech německých „pevností“ sovětské přesile odolávala vůbec nejdéle, od poloviny února až do počátku května 1945. A nakonec kapitulovala nikoli snad proto, že byla dobyta, ale protože již o několik dní dříve padl Berlín. Tento bezmála tříměsíční odpor obránců „Festung Breslau“ by ovšem byl zcela nemyslitelný bez kontinuálního zásobování leteckým mostem. Od Hitlera dostal naprostou „benzínovou“ prioritu dokonce před všemi ostatními operacemi Luftwaffe. Noc, co noc, často i za velmi nepříznivého počasí tedy osádky transportních letounů obětavě vzlétaly ze Saska a pak z Čech, aby v nejtěžší nepřátelské palbě do „pevnosti“ dopravovaly munici a zbraně a zpátky evakuovaly především zraněné obránce metropole historického Slezska. Jednalo se o největší zásobovací operaci posledních měsíců války, a to jak co do svého rozsahu, tak i co do utrpěných ztrát. Přišla těžce zkoušené německé transportní letectvo hodně draho a stala se zároveň i jeho labutí písní. Trosky mnoha desítek, ba stovek transportních Junkersů, Heinkelů i nákladních kluzáků se ještě dlouho poté povalovaly nejen po celé „pevnosti“ a na letových trasách, ale i na posledních startovních letištích v Čechách. V neposlední řadě měla tato epická letecká operace nejen německé a ruské, ale jak je z předchozího zřejmé, tak i české, polské, a pro někoho třeba trochu překvapivě i americké a další dílčí souvislosti.
Nebudeme nijak předbíhat, když hned na začátek uvedeme, že tato původní česká odborná monografie výběrem tématu i způsobem a hloubkou zpracování výrazně přesahuje i český historický okruh a je současně vůbec první, která k tématu ve světě vychází. Pokud jde o samotného autora, ten sice publikací přímo i nepřímo navazuje na své předchozí výstupy k tématu (poprvé se mu krátce věnoval již skoro před čtvrtstoletím jako spoluautor kolektivního díla Luftwaffe over Czech Territory 1945, které ovšem vyšlo pouze v angličtině),1 ale výraz navazuje pravděpodobně nedokáže plně vystihnout skutečnost. Tato novinka je totiž pojata od základů originálně a novátorsky a oproti předchozím autorovým zmiňovaným příspěvkům je po rozsahové i obsahové stránce, ale i šíří a hloubkou použité pramenné základny skutečně nesrovnatelná.2
Podívejme se na ni nyní blíže. Jak jsme u autora za dlouhé roky již zvyklí, jedná se o rozsahem opravdu hutnou monografii (zahrnuje více jak šest set stran textu a bezmála devět set fotografií). Po krátkém nastínění historického kontextu podrobuje kritickému rozboru dosavadní historiografii této válečné kapitoly a spolu s tím i rozdílné pohledy na význam a (ne)smysl tak krajního odporu, který „Festung Breslau“ musela vést. Současně také přibližuje široké spektrum archivních pramenů, které při práci na této syntéze měl možnost zpracovávat a vzájemně komparovat a rovněž tak i jejich dostupnost a relevanci.
Do úvodní části můžeme dále zahrnout nezbytný exkurz do rozboru organizační struktury transportních leteckých jednotek Luftwaffe (početní stavy, dislokace, velitelé, štáby, nadřízená velitelství apod), které byly nasazeny k zásobování Vratislavi, ale i dalších obklíčených pevností ve Slezsku. Čtenářům nabízí i komparaci s obdobným typem operace při zásobování obklíčené Budapešti, která předcházela té vratislavské, a také zkušenosti, které přinesla.
Následuje nejrozsáhlejší část a faktické jádro knihy, které se už vztahuje k zásobovací operaci jako takové. Autor pro pojednání věci zvolil kombinaci metody chronologické posloupnosti a tematických okruhů celého problému. Mapuje tak doslova den po dni a noc po noci celou strhující anabázi plánování, průběhu, výsledků i průběžného vyhodnocování zásobování obklíčené slezské metropole. Čtenář tak postupně, jak se situace v pevnosti vyvíjela, kruh kolem ní se čím dál více stahoval, a situace se stávala stále beznadějnější, je více a více vtahován do napínavého děje. Do něho historik zároveň pro dokreslení vstupuje s dílčími tematickými či biografickými exkurzy a ty doplňuje navíc i memoárovými vstupy. Tyto připojené doplňující a upřesňující dílky plynule uvozují a rozvíjejí historické souvislosti a zároveň nijak nenarušují hlavní nosnou část textu.
Ale to je jen jedna část, kterou tak u hlavního textu autor činí, tou druhou jsou doprovodné fotografie a reprodukce dobových dokumentů. Jejich množství je značné a technická úroveň velké části překvapivě vysoká. Oceňuji jak z velké míry jejich unikátnost, tak na druhé straně i tiskovou kvalitu. Na tom má podíl jak použitý kvalitní papír, tak i pečlivá redaktorská práce, která již není u řady nakladatelství samozřejmá. To chebské se jí – přes jisté výkyvy – může pyšnit již dlouhodobě.
Recenzent na tomto místě může naznačit jen několik z mnoha otázek, na které se v knize dostává pokud možno co nejvyčerpávajících odpovědí. Jaké úvahy nacistického velení stály za pověstným sloganem „Bis zum letzten Mann“, který měl vyústit v „provinční variantu vynucené sebevraždy města“? Jak dlouho obráncům sloužilo původní klíčové „pevnostní“ letiště Gandau? Jak to bylo s budováním alternativních letištních ploch, především pověstné Kaiserstrasse, která nadobro změnila tvář města a stála tisíce životů? Jakou formou, kolik, kdy a čeho konkrétně se podařilo obráncům pevnosti vůbec dodat? Jaké bylo číselné porovnání s podobnými typy operací v minulosti? Jak to bylo se zapojením stíhacích a bitevních jednotek a také nákladních kluzáků do leteckého zásobování Vratislavi? Jaké byly personální a materiální ztráty, a kdo byli soupeři na druhé straně? Byla úspěšnější v boji proti leteckému zásobovacímu mostu sovětská pozemní protivzdušná obrana nebo noční stíhači? Jakou mohlo mít spojitost zásobování Vratislavi a partyzánské hnutí v českých zemích? Otázky by mohly dále pokračovat, ale není úkolem recenzenta vše prozrazovat předem, spíše jen naznačit a ostatek nechat na čtenáři samotném.
Pro recenzenta je poměrně obtížné vyzdvihnout nějakou část anebo kapitolu, když práce ve svém celku zasluhuje absolutorium. Přesto bych si tak u několika částí dovolil učinit. Například dvacetistránková kapitola o nasazení jediné sovětské noční stíhací divize (vyzbrojené americkými Bostony z programu Lend Lease), pojednaná z perspektivy obou bojujících stran, je zcela objevná a brilantně zpracovaná. Nic podobného nenalezneme v žádném dosavadním ruském, německém či polském pojednání. Což ovšem můžeme říci prakticky o jakékoli jiné kapitole.
Jako tuzemského čtenáře mě velmi oslovila například třicetistránková kapitola o katastrofách třímotorových Junkersů Ju 52 na českém území, k nimž došlo ještě předtím, než se tyto transportní jednotky přesunuly ze Saska do Čech. Patří mezi ně i známá a do té doby největší katastrofa jednoho z nich, k níž došlo v noci na 23. únor 1945 na Sněžce. Z celkem 28 mužů na přeplněné palubě - letců i zraněných vojáků evakuovaných z „pevnosti“ - jich 24 přišlo o životy. Pojednání zahrnuje významná upřesnění a doplnění stávajících údajů a současně naznačuje, jakým směrem by se bádání o podobných mimořádných událostech na našem území mohlo ubírat.
Pozoruhodná je také více než čtyřicetistránková kapitola o velkoúderu amerických „hloubkařů“ na pražská a středočeská letiště 16. dubna 1945, největším, které naše území zažilo (tato kapitola má navíc pro mě jako rodáka z nedalekých Libčic nad Vltavou i osobní akcent). Za rekordních vlastních ztrát se zde pilotům amerických Mustangů podařilo zlikvidovat 250 a poškodit dalších 180 německých letadel. Kromě mnoha jiných zde byly těžce postiženy i dvě německé jednotky Junkersů Ju 52, určené pro zásobování Vratislavi – zatímco I./TG 3 po přistání v pražských Letňanech utrpěla těžké ztráty, III./TG 2 byla v Kralupech nad Vltavou zničena prakticky úplně. Vše je samozřejmě pojednáno nejen optikou amerických útočníků i postižených německých letců, ale rovněž ohromených přihlížejících českých civilistů; vše pochopitelně i s náležitým fotografickým doprovodem, z něhož část dosud nespatřila světlo světa.
Na více než třiceti stránkách je originálně a objevně pojednána také jedna ze závěrečných kapitol, která se dosud v žádném z předchozích autorových výstupů k tématu neobjevila. Týká se velice dramatických okolností, za nichž v době kapitulace probíhal ústup jednotek německého transportního letectva převážně z východních a středních Čech do americké zóny – ať už probíhal vzduchem, nebo v ústupových kolonách na kriticky přeplněných českých komunikacích. S ohledem na všeobecný chaos, který v těchto dnech a hodinách panoval, je zřejmé, že některé detaily ještě čekají na své objasnění. Předkládaná práce však představuje zjevně maximum, co je k této věci možné v současnosti vytěžit. Vše opět za využití různorodých materiálů německé, ruské, české i americké provenience, a samozřejmě opět i za působivého obrazového doprovodu.
Knihu prakticky uzavírá velice cenný, bezmála třicetistránkový sumarizující tabulkový přehled. Zahrnuje skoro tříměsíční období od 14. února, kdy proběhly první zásobovací lety až do 4. května 1945, kdy byl zaznamenán poslední letecký shoz do obklíčené pevnosti. Každodenní či spíše každonoční shrnutí obsahuje údaje o počtech a typech letadel – těch vyslaných a těch, jimž se podařilo splnit úkol – spolu s množstvím a typem dodaného karga. Pokud se nejednalo o shozy, ale o přistání uvnitř „pevnosti“, tak i o počtu letecky evakuovaných osob, což byli převážně zranění obránci „pevnosti“, ale rovněž různí specialisté, kurýři apod. Jeho součástí jsou rovněž údaje o všech zjištěných ztrátách konkrétních letadel a členů osádek. Jako vítaný doplněk pak na následujících téměř dvaceti stránkách nalezneme i podobenky a základní údaje o více než stovce letců těchto transportních jednotek, kteří zůstali pohřešováni nejen nad Vratislaví, ale zjevně i při neméně dramatickém ústupu do americké zóny. Materiál pocházející z provenience Pátrací služby Německého Červeného kříže je v tomto rozsahu u nás také publikován vůbec poprvé.
Vše je velice pečlivě „ozdrojováno“, podrobné odkazy na archivními prameny jsou samozřejmostí nejen v této závěrečné části, ale na všech místech textu. V publikaci čítající dohromady 604 stran je poznámek pod čarou dohromady 672. Každý potenciální historik anebo badatel, který by se o tuto kapitolu ze závěru války v budoucnu zajímal, tak má již nyní značně ulehčenou práci.
Na závěr si nemohu odpustit mírný povzdech nad tím, že český historický okruh by potřeboval více takových autorů. Takových, kteří dokáží nejen zvednout, ale i s náležitým nasazením a erudicí zpracovávat podobná nově otevíraná témata (a jak vidět v tomto případě, tak i s významným zahraničním přesahem), a činit tak s takovou suverénní řemeslnou virtuozitou a originálním pojetím jako již několik dekád prokazuje Jiří Rajlich. Přejme mu tedy především dostatek sil, ale i vnitřního elánu do další práce, bez nichž to nejde. Osobně, jako jeden z letitých čtenářů jeho publikací, budu v očekávání dalších podobně zajímavých příspěvků, které nám v budoucnu snad ještě nabídne.
David M A J T E N Y I
604 stran, 850 černobílých i barevných fotografií, cena 950,- Kč
» více o "nová kniha"
Dodací podmínky
POŠTOVNÉ A BALNÉ !!!
10.09.2007 / 09:44
V rámci zkvalitnění našich služeb jsme připravili i další formu platby pro naše zákazníky. Je možno knihy platit přímo na náš účet, v tom případě je kniha účtována bez poštovného, navíc se slevou 15 %, než když je kniha posílána dobírkou!
Chceme upozornit, že nadále je cena poštovného a balného maximálně pouze 60,- Kč, dle váhy balíčku (Ceny platí pouze po ČR!).
Pokud bude platba uskutečněná předem na účet, poštovné a balné je zdarma. (Pozor, platí pouze pro knihy, které máme na skladě!) Po Vaší objednávce Vám dojde ještě jeden email s dodatečným potvrzením ceny i poštovného, na kterém se můžeme domluvit na následném způsobu platby a dalších dotazech.
Číslo účtu Vám bude sděleno na požádání v objednávce. Knihy můžete objednávat přes automat na našich stránkách, nebo přímo na email: redakce@svetkridel.cz .
» více o "Dodací podmínky"
Copyright © 2008 Svět Křídel | All Rights Reserved
Design R. Zálešák | PalmNet