Historie, letectví, letadla
letecká výzbroj a osobnosti
Nakladatelství letecké
a válečné literatury
Kde nás potkáte
Akce kde nás potkáte
02.05.2012 / 00:18
Na těchto akcích najdete ná prodejní stánek s knihami za výhodnou cenu.
26.-27.4.2025 Den ve vzduchu PLASY
17.5.2025 Den otevřených dveří ČÁSLAV
7.-8.6.2025 Aviatická pou PARDUBICE
20.21.9.2025 dny NATO OSTRAVA
» více o "Kde nás potkáte"
aktualita
OMLUVA AUTORA
24.04.2021 / 21:47
Nakladatelství Svět křídel právě vydalo mou knihu PRÁKAŘI. Současná ekonomická a ekologická pravidla nedovolují tento druh leteckých prací vykonávat. Letecké práce v zemědělské výrobě tak skončily. Povaoval jsem za nutné obětavou práci pilotů prákařů svou knihou připomenout a projevit tak úctu k tomu, co ve svém ivotě dokázali.
Celou knihu prolíná mé přesvědčení, e vichni prákaři svůj ivot proili v kritických podmínkách. Mnoství startů a přistání, způsob létání, klimatické poměry, zdravotní nebezpečí aplikovaných chemických prostředků a pod. Je třeba těmto pilotům, zvlátě těm, jejich létání skončilo fatálním způsobem vyslovit obdiv a poděkování. To byl kredit, se kterým jsem k sepsání knihy přistupoval, bohuel jsem jednu informaci uvedl nesprávně.
Bohuel se mi stal nepříjemný omyl, kdy jsem do tabulky mimořádných událostí na straně 222 jmenované knihy zaznamenal nehodu letounu L-60S, OK-NNJ, pilotovaného panem Valákem. Pan Valáek nebyl pilotem prákařem a letoun patřil aeroklubu. Panu Valákovi se za tuto svou chybu upřímně omlouvám.
» více o "aktualita"
Ná host
Za hroby se lvy
27.11.2012 / 23:00
Dvoudílná kniha Klubu historie letectví v Jindřichově Hradci.
» více o "Ná host"
Vechny knihy autora: "JiĹĂ RAJLICH, Jitka REĹ˝NĂ"
(nenalezena ádná shoda)
nová kniha
Jiří Rajlich
Stalingrad na Odře 1945: Letecké zásobování Festung Breslau a české země
Vojenský a letecký historik Jiří Rajlich se po více jak dvouleté autorské odmlce připomíná svým čtenářům dalí velmi zajímavou kniní novinkou. V době nadcházejícího 80. výročí konce 2. světové války nás příznačně přivádí do prvních měsíců roku 1945. Co se v době vrcholícího válečného finále vlastně událo?
Nedaleko od českých hranic se tehdy odehrával jeden z posledních aktů agónie Třetí říe. Posádka obklíčené Vratislavi (dnes Wroclaw, tehdy Breslau), tenkráte největího německého města na východ od Berlína, se z Hitlerova rozkazu nesměla vzdát. Ze vech německých pevností sovětské přesile odolávala vůbec nejdéle, od poloviny února a do počátku května 1945. A nakonec kapitulovala nikoli snad proto, e byla dobyta, ale protoe ji o několik dní dříve padl Berlín. Tento bezmála tříměsíční odpor obránců Festung Breslau by ovem byl zcela nemyslitelný bez kontinuálního zásobování leteckým mostem. Od Hitlera dostal naprostou benzínovou prioritu dokonce před vemi ostatními operacemi Luftwaffe. Noc, co noc, často i za velmi nepříznivého počasí tedy osádky transportních letounů obětavě vzlétaly ze Saska a pak z Čech, aby v nejtěí nepřátelské palbě do pevnosti dopravovaly munici a zbraně a zpátky evakuovaly předevím zraněné obránce metropole historického Slezska. Jednalo se o největí zásobovací operaci posledních měsíců války, a to jak co do svého rozsahu, tak i co do utrpěných ztrát. Přila těce zkouené německé transportní letectvo hodně draho a stala se zároveň i jeho labutí písní. Trosky mnoha desítek, ba stovek transportních Junkersů, Heinkelů i nákladních kluzáků se jetě dlouho poté povalovaly nejen po celé pevnosti a na letových trasách, ale i na posledních startovních letitích v Čechách. V neposlední řadě měla tato epická letecká operace nejen německé a ruské, ale jak je z předchozího zřejmé, tak i české, polské, a pro někoho třeba trochu překvapivě i americké a dalí dílčí souvislosti.
Nebudeme nijak předbíhat, kdy hned na začátek uvedeme, e tato původní česká odborná monografie výběrem tématu i způsobem a hloubkou zpracování výrazně přesahuje i český historický okruh a je současně vůbec první, která k tématu ve světě vychází. Pokud jde o samotného autora, ten sice publikací přímo i nepřímo navazuje na své předchozí výstupy k tématu (poprvé se mu krátce věnoval ji skoro před čtvrtstoletím jako spoluautor kolektivního díla Luftwaffe over Czech Territory 1945, které ovem vylo pouze v angličtině),1 ale výraz navazuje pravděpodobně nedokáe plně vystihnout skutečnost. Tato novinka je toti pojata od základů originálně a novátorsky a oproti předchozím autorovým zmiňovaným příspěvkům je po rozsahové i obsahové stránce, ale i íří a hloubkou pouité pramenné základny skutečně nesrovnatelná.2
Podívejme se na ni nyní blíe. Jak jsme u autora za dlouhé roky ji zvyklí, jedná se o rozsahem opravdu hutnou monografii (zahrnuje více jak est set stran textu a bezmála devět set fotografií). Po krátkém nastínění historického kontextu podrobuje kritickému rozboru dosavadní historiografii této válečné kapitoly a spolu s tím i rozdílné pohledy na význam a (ne)smysl tak krajního odporu, který Festung Breslau musela vést. Současně také přibliuje iroké spektrum archivních pramenů, které při práci na této syntéze měl monost zpracovávat a vzájemně komparovat a rovně tak i jejich dostupnost a relevanci.
Do úvodní části můeme dále zahrnout nezbytný exkurz do rozboru organizační struktury transportních leteckých jednotek Luftwaffe (početní stavy, dislokace, velitelé, táby, nadřízená velitelství apod), které byly nasazeny k zásobování Vratislavi, ale i dalích obklíčených pevností ve Slezsku. Čtenářům nabízí i komparaci s obdobným typem operace při zásobování obklíčené Budapeti, která předcházela té vratislavské, a také zkuenosti, které přinesla.
Následuje nejrozsáhlejí část a faktické jádro knihy, které se u vztahuje k zásobovací operaci jako takové. Autor pro pojednání věci zvolil kombinaci metody chronologické posloupnosti a tematických okruhů celého problému. Mapuje tak doslova den po dni a noc po noci celou strhující anabázi plánování, průběhu, výsledků i průběného vyhodnocování zásobování obklíčené slezské metropole. Čtenář tak postupně, jak se situace v pevnosti vyvíjela, kruh kolem ní se čím dál více stahoval, a situace se stávala stále beznadějnějí, je více a více vtahován do napínavého děje. Do něho historik zároveň pro dokreslení vstupuje s dílčími tematickými či biografickými exkurzy a ty doplňuje navíc i memoárovými vstupy. Tyto připojené doplňující a upřesňující dílky plynule uvozují a rozvíjejí historické souvislosti a zároveň nijak nenaruují hlavní nosnou část textu.
Ale to je jen jedna část, kterou tak u hlavního textu autor činí, tou druhou jsou doprovodné fotografie a reprodukce dobových dokumentů. Jejich mnoství je značné a technická úroveň velké části překvapivě vysoká. Oceňuji jak z velké míry jejich unikátnost, tak na druhé straně i tiskovou kvalitu. Na tom má podíl jak pouitý kvalitní papír, tak i pečlivá redaktorská práce, která ji není u řady nakladatelství samozřejmá. To chebské se jí přes jisté výkyvy můe pynit ji dlouhodobě.
Recenzent na tomto místě můe naznačit jen několik z mnoha otázek, na které se v knize dostává pokud mono co nejvyčerpávajících odpovědí. Jaké úvahy nacistického velení stály za pověstným sloganem Bis zum letzten Mann, který měl vyústit v provinční variantu vynucené sebevrady města? Jak dlouho obráncům slouilo původní klíčové pevnostní letitě Gandau? Jak to bylo s budováním alternativních letitních ploch, předevím pověstné Kaiserstrasse, která nadobro změnila tvář města a stála tisíce ivotů? Jakou formou, kolik, kdy a čeho konkrétně se podařilo obráncům pevnosti vůbec dodat? Jaké bylo číselné porovnání s podobnými typy operací v minulosti? Jak to bylo se zapojením stíhacích a bitevních jednotek a také nákladních kluzáků do leteckého zásobování Vratislavi? Jaké byly personální a materiální ztráty, a kdo byli soupeři na druhé straně? Byla úspěnějí v boji proti leteckému zásobovacímu mostu sovětská pozemní protivzduná obrana nebo noční stíhači? Jakou mohlo mít spojitost zásobování Vratislavi a partyzánské hnutí v českých zemích? Otázky by mohly dále pokračovat, ale není úkolem recenzenta ve prozrazovat předem, spíe jen naznačit a ostatek nechat na čtenáři samotném.
Pro recenzenta je poměrně obtíné vyzdvihnout nějakou část anebo kapitolu, kdy práce ve svém celku zasluhuje absolutorium. Přesto bych si tak u několika částí dovolil učinit. Například dvacetistránková kapitola o nasazení jediné sovětské noční stíhací divize (vyzbrojené americkými Bostony z programu Lend Lease), pojednaná z perspektivy obou bojujících stran, je zcela objevná a brilantně zpracovaná. Nic podobného nenalezneme v ádném dosavadním ruském, německém či polském pojednání. Co ovem můeme říci prakticky o jakékoli jiné kapitole.
Jako tuzemského čtenáře mě velmi oslovila například třicetistránková kapitola o katastrofách třímotorových Junkersů Ju 52 na českém území, k nim dolo jetě předtím, ne se tyto transportní jednotky přesunuly ze Saska do Čech. Patří mezi ně i známá a do té doby největí katastrofa jednoho z nich, k ní dolo v noci na 23. únor 1945 na Sněce. Z celkem 28 muů na přeplněné palubě - letců i zraněných vojáků evakuovaných z pevnosti - jich 24 přilo o ivoty. Pojednání zahrnuje významná upřesnění a doplnění stávajících údajů a současně naznačuje, jakým směrem by se bádání o podobných mimořádných událostech na naem území mohlo ubírat.
Pozoruhodná je také více ne čtyřicetistránková kapitola o velkoúderu amerických hloubkařů na praská a středočeská letitě 16. dubna 1945, největím, které nae území zailo (tato kapitola má navíc pro mě jako rodáka z nedalekých Libčic nad Vltavou i osobní akcent). Za rekordních vlastních ztrát se zde pilotům amerických Mustangů podařilo zlikvidovat 250 a pokodit dalích 180 německých letadel. Kromě mnoha jiných zde byly těce postieny i dvě německé jednotky Junkersů Ju 52, určené pro zásobování Vratislavi zatímco I./TG 3 po přistání v praských Letňanech utrpěla těké ztráty, III./TG 2 byla v Kralupech nad Vltavou zničena prakticky úplně. Ve je samozřejmě pojednáno nejen optikou amerických útočníků i postiených německých letců, ale rovně ohromených přihlíejících českých civilistů; ve pochopitelně i s náleitým fotografickým doprovodem, z něho část dosud nespatřila světlo světa.
Na více ne třiceti stránkách je originálně a objevně pojednána také jedna ze závěrečných kapitol, která se dosud v ádném z předchozích autorových výstupů k tématu neobjevila. Týká se velice dramatických okolností, za nich v době kapitulace probíhal ústup jednotek německého transportního letectva převáně z východních a středních Čech do americké zóny a u probíhal vzduchem, nebo v ústupových kolonách na kriticky přeplněných českých komunikacích. S ohledem na veobecný chaos, který v těchto dnech a hodinách panoval, je zřejmé, e některé detaily jetě čekají na své objasnění. Předkládaná práce vak představuje zjevně maximum, co je k této věci moné v současnosti vytěit. Ve opět za vyuití různorodých materiálů německé, ruské, české i americké provenience, a samozřejmě opět i za působivého obrazového doprovodu.
Knihu prakticky uzavírá velice cenný, bezmála třicetistránkový sumarizující tabulkový přehled. Zahrnuje skoro tříměsíční období od 14. února, kdy proběhly první zásobovací lety a do 4. května 1945, kdy byl zaznamenán poslední letecký shoz do obklíčené pevnosti. Kadodenní či spíe kadonoční shrnutí obsahuje údaje o počtech a typech letadel těch vyslaných a těch, jim se podařilo splnit úkol spolu s mnostvím a typem dodaného karga. Pokud se nejednalo o shozy, ale o přistání uvnitř pevnosti, tak i o počtu letecky evakuovaných osob, co byli převáně zranění obránci pevnosti, ale rovně různí specialisté, kurýři apod. Jeho součástí jsou rovně údaje o vech zjitěných ztrátách konkrétních letadel a členů osádek. Jako vítaný doplněk pak na následujících téměř dvaceti stránkách nalezneme i podobenky a základní údaje o více ne stovce letců těchto transportních jednotek, kteří zůstali pohřeováni nejen nad Vratislaví, ale zjevně i při neméně dramatickém ústupu do americké zóny. Materiál pocházející z provenience Pátrací sluby Německého Červeného kříe je v tomto rozsahu u nás také publikován vůbec poprvé.
Ve je velice pečlivě ozdrojováno, podrobné odkazy na archivními prameny jsou samozřejmostí nejen v této závěrečné části, ale na vech místech textu. V publikaci čítající dohromady 604 stran je poznámek pod čarou dohromady 672. Kadý potenciální historik anebo badatel, který by se o tuto kapitolu ze závěru války v budoucnu zajímal, tak má ji nyní značně ulehčenou práci.
Na závěr si nemohu odpustit mírný povzdech nad tím, e český historický okruh by potřeboval více takových autorů. Takových, kteří dokáí nejen zvednout, ale i s náleitým nasazením a erudicí zpracovávat podobná nově otevíraná témata (a jak vidět v tomto případě, tak i s významným zahraničním přesahem), a činit tak s takovou suverénní řemeslnou virtuozitou a originálním pojetím jako ji několik dekád prokazuje Jiří Rajlich. Přejme mu tedy předevím dostatek sil, ale i vnitřního elánu do dalí práce, bez nich to nejde. Osobně, jako jeden z letitých čtenářů jeho publikací, budu v očekávání dalích podobně zajímavých příspěvků, které nám v budoucnu snad jetě nabídne.
David M A J T E N Y I
604 stran, 850 černobílých i barevných fotografií, cena 950,- Kč
» více o "nová kniha"
Dodací podmínky
POTOVNÉ A BALNÉ !!!
10.09.2007 / 09:44
V rámci zkvalitnění naich slueb jsme připravili i dalí formu platby pro nae zákazníky. Je mono knihy platit přímo na ná účet, v tom případě je kniha účtována bez potovného, navíc se slevou 15 %, ne kdy je kniha posílána dobírkou!
Chceme upozornit, e nadále je cena potovného a balného maximálně pouze 60,- Kč, dle váhy balíčku (Ceny platí pouze po ČR!).
Pokud bude platba uskutečněná předem na účet, potovné a balné je zdarma. (Pozor, platí pouze pro knihy, které máme na skladě!) Po Vaí objednávce Vám dojde jetě jeden email s dodatečným potvrzením ceny i potovného, na kterém se můeme domluvit na následném způsobu platby a dalích dotazech.
Číslo účtu Vám bude sděleno na poádání v objednávce. Knihy můete objednávat přes automat na naich stránkách, nebo přímo na email: redakce@svetkridel.cz .
» více o "Dodací podmínky"
Copyright © 2008 Svět Křídel | All Rights Reserved
Design R. Záleák | PalmNet