Historie, letectví, letadla
letecká výzbroj a osobnosti
Nakladatelství letecké
a válečné literatury
Všechny knihy autora: "Josef ZACHARDA"
(nalezen jeden titul)
Autor: Josef ZACHARDA
Rok vydání: 1994
ISBN: 80-85280-25-6
Skladem: ne
Cena: 76,- Kč
Zařazení: Historie ČS letectva; Technika; Archiv
Formát: 165x235, stran 96, pevná vazba
Letecké nehody, v minulosti záměrně utajované téma, jsou stěžejním obsahem knihy Josefa Zachardy. Autor sám někdejší vojenský pilot a posléze kapitán Československých aerolinií, zcela nezakrytě tyto dříve naprosto tabuizované a ideologicky zneužívané tragické události podrobuje zasvěcené analýze. Čtenář tak dostává příležitost nahlédnout do detailů katastrof a nehod vojenských dopravních letadel i strojů ČSA, o nichž protokoly a vyšetřovací spisy skrývaly do listopadu 1989 sejfy vojenské kontrarozvědky a StB i archiv ČSA.
Autor odborným rutinovaným způsobem dokazuje, že ne, jako v určitých případech špionážní balón, či řečtí partyzáni, ale především lidský faktor osádek letounů byl příčinou jejich zkázy a zmaření lidských životů. Například jen za druhé pololetí 1951 zaregistrovalo čs. Vojenské letectvo dest katastrof, pětatřicet havárií, jedenatřicet poškození a pět vynucených přistání. Důsledek – dvaadvacet úrazů, z toho sedmnáct smrtelných a pět s těžkým zraněním. Od konce druhé světové války do poloviny 70. let se stalo čtyřiadvacet dopravních katastrof. Zahynulo při nich 126 členů civilních a vojenských osádek a 485 nevinných cestujících. Otřesné svědectví přináší kniha o leteckých excesech IL-18 u Casablanky (Maroko) nebo IL-62 u Damašku (Sýrie), jak ostatně dokládají autentické archivní dokumenty.
Pan Josef Zacharda přispívá mimo jiné i osobním svědectvím o únosu letounu, jehož byl kapitánem a ukazuje na příčiny vzdušného terorizmu, k němuž došlo po válce, a snad v té době poprvé ve světě, právě v Československu.
Kniha mj. uvádí čtenáře nejen do historie vojenského dopravního letectva a ČSA, ale ukazuje i na poměry, které v obou složkách panovaly zejména v 50. letech a s nástupem komunistické normalizace po invazi spřátelených vojsk v roce 1968. Tyto skutečnosti dokládá autorův osobní zážitek, kdy byl svědkem rozhovoru Grečka a Dzúra o zabírání čs. Letišť sovětskými vojsky.
Pro čtenáře zmírňujícími pasážemi jistě budou kapitoly o létání v různých typech dopravních strojů, nad asijskou Indonésii nebo nad kontinentem Afriky, a vyprávění o úsměvných leteckých příhodách, při nichž někdy i zamrazí. Z pohledu nejen leteckého fandy, ale i méně zasvěceného čtenáře se jedná o titul, u nás dosud výjimečný.