Historie, letectví, letadla
letecká výzbroj a osobnosti
Nakladatelství letecké
a válečné literatury
Autor: Jindřich MAREK
Rok vydání: 2003
ISBN: 80-86808-03-3
Skladem: ne
Cena: 250,- Kč
Formát: 165x235, stran 284, pevná vazba
Tato kniha je závěrečnou částí trilogie historických reportáží o zapomenuté historii českých námořníků. Předchozí publikace Žraloci císaře pána (Čeští námořníci na
rakouských ponorkách 1914 - 1918) a Piráti svobody (Čeští námořníci v letech 1918 - 1921) přinášely čtenáři vedle příběhů posádek prvních ponorek na Jadranu i rebelských tradic českých mariňáků při rozbíjení habsburské monarchie v roce 1918, unikátních plavebních aktivit čs. legionářů v Rusku, jejich cest po moři kolem světa do osvobozené vlasti, na jejímž vzniku se v Praze od prvních okamžiků rovněž podíleli Češi v námořnických uniformách, kteří potom museli ještě na jaře roku 1919 svádět na Slovensku boje s maďarskými bolševiky.
Závěrečný díl námořnické trilogie je tematicky nejpestřejší a také zabírá časově nejdelší období. Jde o jakéhosi průvodce po všech základních formách služby českých
námořníků v rakousko-uherském válečném loďstvu ve 20. století. Přestože čeští námořníci prošívali podstatnou část své služby na Jadranu, kniha začíná a končí na Dálném
východě. Zatímco letopočet 1900 přivedl některé české námořníky na palubách rakouských křižníků do Číny v době tzv. boxerského povstání, s letopočtem 1918 se čtenář dostane po zániku rakouské monarchie až do Vladivostoku, kde může v řadách čs. legií najít některé českého námořníky z křižníku Kaiserin Elisabeth, potopeného v listopadu 1914 u německé námořní základny Tsingtau. Z Vladivostoku také 24. srpna 1920 vyplula na moře první československá zaoceánská loď Legie (dříve Taikai Maru), jejíž posádku z podstatné části tvořili rovněž bývalí čeští příslušníci rakouského válečného loďstva.
Mezi těmito dvěma časovými póly se čtenář seznámí se spektrem života a služby v rakouském loďstvu v dobách mírových i válečných od služby v přístavech, přes
stavbu minových polí a likvidaci nepřátelských min, službu u námořního letectva, nově objevené poznatky o službě Čechů na rakouských ponorkách, pohled na českou část posádky legendárního křižníku Sankt Georg až po takřka zapomenutou historii rakouské říční flotily na Dunaji, jejíž monitory se, rovněž s českými námořníky na palubě, dostaly v dubnu 1918 po vlnách Černého moře až do Oděsy.
Mimo to by měla kniha nabídnout čtenáři i bohatou fotografickou část, doplněný slovník slangu českých námořníků, informace o stavbě rakousko-uherských válečných lodích, faksimile zajímavých dokumentů, mapy a další faktografické přílohy.