Historie, letectví, letadla
letecká výzbroj a osobnosti
Nakladatelství letecké
a válečné literatury
Autor: Ladislav ŽEMLA
Rok vydání: 2008
ISBN: 978-80-86808-48-2
Skladem: ne
Cena: 200,- Kč
Zařazení: Memoáry; Historie ČS letectva; Technika; Dopravní letectvo; Vojenské letectvo; Cestopis
Formát: 165x235, stran148, pevná vazba
Útlá knížka leteckého radisty a navigátora Ladislava Žemly shrnuje zážitky jeho pětatřicetileté služby u leteckého „řemesla“, kdy nalétal přes 20 000 letových hodin.
K letectvu vstoupil jako dvacetiletý v roce 1945. Patří k vůbec první poválečné generaci, navazující na bohatou, leč přetrženou historii čs. letectví. Po základním výcviku působil ve funkci palubního radiotelegrafisty. Pro neujasněné personální otázky tehdejší lidové armády však v polovině padesátých let odešel do civilního sektoru a nastoupil k pozemní službě u Leteckého dopravního oddílu státního přepravce – ČSA. Osobní pílí se již v roce 1955 k letové službě vrátil. Jako radiotelegrafista se stal členem osádek legendárního dopravního typu DC-3. Přelety Transylvánských Alp za bouřek a v silné turbulenci na balkánských linkách získal potřebnou sebedůvěru, aby na modernějším typu IL-14 od roku 1958 zamířil do vzdušného prostoru chladivé Skandinávie. Vedle letových zážitků nám vyprávění L. Žemly přibližuje i meziletovou činnost osádek, včetně helsinského „objevu“ dosud nevídaného strip-teasu! Dvoumotorová „čtrnáctka“ autorovi postupně otevřela Evropu v takové šíři, o jaké běžný občan „zadrátované“ republiky neměl ani tušení.
Od roku 1961 se L. Žemla přeškolil na letoun typu IL-18 a létal na linkách do severní Afriky a Středního východu. Dálkové spoje přinášely nejen technické, ale zejména zdravotní potíže,
s jakými se čs. dopravní letci setkávali vůbec poprvé. Tratěmi do nitra afrického kontinentu letadla ČSA vyvážela nejen nejrůznější materiál či experty, ale především tehdejší politiku „míru a socialismu“. V roce 1965 se účastnil akce „Jeddah“, během které pět čs. „osmnáctek“ sváželo muslimské poutníky do saudskoarabské Mekky. Získané „náboženské“ valuty budovatelům socialismu nijak nepřekážely.
Autor se může chlubit i další profesní raritou. V letech 1967-1968 létal na pronajatém stroji Bristol Britannia 318. Na něm ČSA počátkem šedesátých let zahájily transatlantické lety na americký kontinent. Praha se tak přes kanadský Gander propojila s kubánskou Havanou. Atlantik se překonával v noci, neboť krátký dosah tehdejších radionavigačních prostředků musel navigátor doplňovat použitím námořního sextantu. Druhou zajímavostí této linky zůstává nucený průlet oblastí bermudského trojúhelníku. Letadla s cílovou destinací Havana nad území USA prostě nesměla...
Od roku 1969 navigátor L. Žemla působil na TU-104, TU-124 a v letech 1972-1974 oblíbeném TU-134. Zde ve tříčlenné osádce ke své navigátorské profesi připojil i kvalifikaci palubního technika. Posledním typem Žemlova zápisníku letů je letoun typu IL-62.
Letec Ladislav Žemla během 35 let dlouhé kariéry nalétal 20 000 letových hodin. Přistál na stovce zahraničních letišť – jeho vzpomínky stojí za přečtení.