SVĚT KŘÍDEL

Nakladatelství letecké literatury

Historie, letectví, letadla

letecká výzbroj a osobnosti

Nakladatelství letecké
a válečné literatury

››› Prohlídni naše typy

Život mezi nebem a zemí


Autor: Ladislav ŽEMLA   

Rok vydání: 2008

ISBN: 978-80-86808-48-2

Skladem: ne

Cena: 200,- Kč

Zařazení: Memoáry; Historie ČS letectva; Technika; Dopravní letectvo; Vojenské letectvo; Cestopis

Formát: 165x235, stran148, pevná vazba

Útlá knížka leteckého radisty a navigátora Ladislava Žemly shrnuje zážitky jeho pětatřicetileté služby u leteckého „řemesla“, kdy nalétal přes 20 000 letových hodin.
K letectvu vstoupil jako dvacetiletý v roce 1945. Patří k vůbec první poválečné generaci, navazující na bohatou, leč přetrženou historii čs. letectví. Po základním výcviku působil ve funkci palubního radiotelegrafisty. Pro neujasněné personální otázky tehdejší lidové armády však v polovině padesátých let odešel do civilního sektoru a nastoupil k pozemní službě u Leteckého dopravního oddílu státního přepravce – ČSA. Osobní pílí se již v roce 1955 k letové službě vrátil. Jako radiotelegrafista se stal členem osádek legendárního dopravního typu DC-3. Přelety Transylvánských Alp za bouřek a v silné turbulenci na balkánských linkách získal potřebnou sebedůvěru, aby na modernějším typu IL-14 od roku 1958 zamířil do vzdušného prostoru chladivé Skandinávie. Vedle letových zážitků nám vyprávění L. Žemly přibližuje i meziletovou činnost osádek, včetně helsinského „objevu“ dosud nevídaného strip-teasu! Dvoumotorová „čtrnáctka“ autorovi postupně otevřela Evropu v takové šíři, o jaké běžný občan „zadrátované“ republiky neměl ani tušení.
Od roku 1961 se L. Žemla přeškolil na letoun typu IL-18 a létal na linkách do severní Afriky a Středního východu. Dálkové spoje přinášely nejen technické, ale zejména zdravotní potíže,
s jakými se čs. dopravní letci setkávali vůbec poprvé. Tratěmi do nitra afrického kontinentu letadla ČSA vyvážela nejen nejrůznější materiál či experty, ale především tehdejší politiku „míru a socialismu“. V roce 1965 se účastnil akce „Jeddah“, během které pět čs. „osmnáctek“ sváželo muslimské poutníky do saudskoarabské Mekky. Získané „náboženské“ valuty budovatelům socialismu nijak nepřekážely.
Autor se může chlubit i další profesní raritou. V letech 1967-1968 létal na pronajatém stroji Bristol Britannia 318. Na něm ČSA počátkem šedesátých let zahájily transatlantické lety na americký kontinent. Praha se tak přes kanadský Gander propojila s kubánskou Havanou. Atlantik se překonával v noci, neboť krátký dosah tehdejších radionavigačních prostředků musel navigátor doplňovat použitím námořního sextantu. Druhou zajímavostí této linky zůstává nucený průlet oblastí bermudského trojúhelníku. Letadla s cílovou destinací Havana nad území USA prostě nesměla...
Od roku 1969 navigátor L. Žemla působil na TU-104, TU-124 a v letech 1972-1974 oblíbeném TU-134. Zde ve tříčlenné osádce ke své navigátorské profesi připojil i kvalifikaci palubního technika. Posledním typem Žemlova zápisníku letů je letoun typu IL-62.
Letec Ladislav Žemla během 35 let dlouhé kariéry nalétal 20 000 letových hodin. Přistál na stovce zahraničních letišť – jeho vzpomínky stojí za přečtení.


Klikni pro zvětšení

Ladislav Žemla na svém pracovišti radiotelegrafisty

Klikni pro zvětšení

Celkový pohled na pracoviště navigátora. Navigátor Ladislav Žemla sleduje obrazovku radaru

Klikni pro zvětšení

Sofia 1958. Posádka Il-14 před odletem. Zprava v uniformách kpt. David, pilot Kula, stevardka Sedláčková, mechanik Čejka a telegrafista Žemla

Klikni pro zvětšení

Čekání v Plovdivu na jahody a rajčata před letadlem DC-3