Historie, letectví, letadla
letecká výzbroj a osobnosti
Nakladatelství letecké
a válečné literatury
Autor: Ladislav KELLER, Václav KOLOUCH
Rok vydání: 2011
ISBN: 978-80-86808-89-5
Obálka: Jiří SOUČEK
Skladem: ne
Cena: 390,- Kč
Zařazení: Historie ČS letectva; Technika; Dopravní letectvo
Formát: 165 x 235, 384 stran, pevná vazba, 220 fotografií
První díl o nehodách československých dopravních letadel se zabýval obdobím 1. republiky, tedy obdobím od vzniku samostatného Československa v roce 1918 do jeho zániku v roce 1939. Období II. světové války nebylo rozebíráno, protože krátce po okupaci byla činnost čs. dopravních společností ukončena, letadla byla převedena na německé imatrikulační značky a vzápětí rozprodána. Druhý díl se zabýval nehodami v období 1945 až 1960. Rok 1960 v historii čs. dopravního letectví tvoří přelom, protože v tomto roce byly u ČSA byly definitivně vyřazeny z provozu letadla, jejichž výroba začala před II. sv. válkou (Ju-52, SI-204D, DC-3, Li-2) a letouny, jejichž vývoj byl zahájen v období II. sv. války (IL-12). Kromě toho, rokem 1960 skončila hegemonie pístových letadel a od roku 1961 ve statistikách nehodovosti převažují nehody proudových a turbovrtulových dopravních letadel.
Třetí díl se měl původně zabývat celým obdobím od roku 1961 do jeho zániku rozdělením na dva samostatné státy 31.12.1992. Počet nehod a množství materiálů k nehodám po roce 1960 je však tak velké a rozbory nehod obsáhlé, že toto období bylo nutné rozdělit do dvou samostatných dílů. V podstatě lze konstatovat, že autoři v mnoha případech řešili problém přeinformovanosti. To znamená, že v prvním díle byly publikovány všechny informace, které byly k dispozici. Totéž (až na výjimky) platilo i u druhého dílu. Ve třetím dílu již autoři měli k dispozici tolik informací, že řešili problém, které informace nepublikovat. Jako příklad lze uvést nehodu prototypu L-410UVP OK-162, kde dokumentace k nehodě uložená v Národním archívu je uložená v 10 kartonech.
Aby třetí díl nepřerostl do obludné velikosti, bylo nutno období 1961-1992 rozdělit na dvě části, přičemž třetí díl se zabývá letouny s pístovými motory (IL-14) a turbovrtulovými motory (IL-18 a L-410). Čtvrtý díl se bude zabývat letouny s proudovými pohonnými jednotkami (B-737, DC-9, TU-104÷154, IL-62).
Protože na nehody ke kterým došlo po 1.1.1990 se vztahuje zákon na „ochranu osobních údajů“ – zákon č. 499/2004 Sb §37 ve znění pozdějších předpisů, zejména odst. 6 je problém se zapůjčením archivních dokumentů. Pro zmírnění tvrdosti zákona existuje dohoda mezi Národním archivem a ÚCL, podle které musí žadatel dostat souhlas od ÚCL k nahlédnutí do těchto dokumentů. Tento souhlas Ing Ladislav Keller od ÚCL získal, s tím, že v knize nebudou publikovány údaje, podle kterých by bylo možné zjistit jména a další údaje o zúčastněných osobách. Vzhledem k tomu, že mnozí piloti, kteří byli účastníky nehod i před rokem 1990, dosud aktivně létají, případně pracují na vysokých postech u leteckých společností nebo ve státní správě, autoři dobrovolně vyhlásili „embargo“ na osobní údaje o osobách zúčastněných na nehodách po roce 1985.
První díl o nehodách československých dopravních letadel se zabýval obdobím 1. republiky, tedy obdobím od vzniku samostatného Československa v roce 1918 do jeho zániku v roce 1939. Období II. světové války nebylo rozebíráno, protože krátce po okupaci byla činnost čs. dopravních společností ukončena, letadla byla převedena na německé imatrikulační značky a vzápětí rozprodána. Druhý díl se zabýval nehodami v období 1945 až 1960. Rok 1960 v historii čs. dopravního letectví tvoří přelom, protože v tomto roce byly u ČSA byly definitivně vyřazeny z provozu letadla, jejichž výroba začala před II. sv. válkou (Ju-52, SI-204D, DC-3, Li-2) a letouny, jejichž vývoj byl zahájen v období II. sv. války (IL-12). Kromě toho, rokem 1960 skončila hegemonie pístových letadel a od roku 1961 ve statistikách nehodovosti převažují nehody proudových a turbovrtulových dopravních letadel.
Třetí díl se měl původně zabývat celým obdobím od roku 1961 do jeho zániku rozdělením na dva samostatné státy 31.12.1992. Počet nehod a množství materiálů k nehodám po roce 1960 je však tak velké a rozbory nehod obsáhlé, že toto období bylo nutné rozdělit do dvou samostatných dílů. V podstatě lze konstatovat, že autoři v mnoha případech řešili problém přeinformovanosti. To znamená, že v prvním díle byly publikovány všechny informace, které byly k dispozici. Totéž (až na výjimky) platilo i u druhého dílu. Ve třetím dílu již autoři měli k dispozici tolik informací, že řešili problém, které informace nepublikovat. Jako příklad lze uvést nehodu prototypu L-410UVP OK-162, kde dokumentace k nehodě uložená v Národním archívu je uložená v 10 kartonech.
Aby třetí díl nepřerostl do obludné velikosti, bylo nutno období 1961-1992 rozdělit na dvě části, přičemž třetí díl se zabývá letouny s pístovými motory (IL-14) a turbovrtulovými motory (IL-18 a L-410). Čtvrtý díl se bude zabývat letouny s proudovými pohonnými jednotkami (B-737, DC-9, TU-104÷154, IL-62).
Protože na nehody ke kterým došlo po 1.1.1990 se vztahuje zákon na „ochranu osobních údajů“ – zákon č. 499/2004 Sb §37 ve znění pozdějších předpisů, zejména odst. 6 je problém se zapůjčením archivních dokumentů. Pro zmírnění tvrdosti zákona existuje dohoda mezi Národním archivem a ÚCL, podle které musí žadatel dostat souhlas od ÚCL k nahlédnutí do těchto dokumentů. Tento souhlas Ing Ladislav Keller od ÚCL získal, s tím, že v knize nebudou publikovány údaje, podle kterých by bylo možné zjistit jména a další údaje o zúčastněných osobách. Vzhledem k tomu, že mnozí piloti, kteří byli účastníky nehod i před rokem 1990, dosud aktivně létají, případně pracují na vysokých postech u leteckých společností nebo ve státní správě, autoři dobrovolně vyhlásili „embargo“ na osobní údaje o osobách zúčastněných na nehodách po roce 1985.
Autor: Ladislav KELLER
Rok vydání: 2009
ISBN: 978-80-86808-63-5
Skladem: ne
Cena: 300,- Kč