SVĚT KŘÍDEL

Nakladatelství letecké literatury

Historie, letectví, letadla

letecká výzbroj a osobnosti

Nakladatelství letecké
a válečné literatury

››› Prohlídni naše typy

Nehody dopravních letadel v Československu 1961-1992


Autor: Ladislav KELLER, Václav KOLOUCH   

Rok vydání: 2011

ISBN: 978-80-86808-89-5

Obálka: Jiří SOUČEK

Skladem: ne

Cena: 390,- Kč

Zařazení: Historie ČS letectva; Technika; Dopravní letectvo

Formát: 165 x 235, 384 stran, pevná vazba, 220 fotografií

První díl o nehodách československých dopravních letadel se zabýval obdobím 1. republiky, tedy obdobím od vzniku samostatného Československa v roce 1918 do jeho zániku v roce 1939. Období II. světové války nebylo rozebíráno, protože krátce po okupaci byla činnost čs. dopravních společností ukončena, letadla byla převedena na německé imatrikulační značky a vzápětí rozprodána. Druhý díl se zabýval nehodami v období 1945 až 1960. Rok 1960 v historii čs. dopravního letectví tvoří přelom, protože v tomto roce byly u ČSA byly definitivně vyřazeny z provozu letadla, jejichž výroba začala před II. sv. válkou (Ju-52, SI-204D, DC-3, Li-2) a letouny, jejichž vývoj byl zahájen v období II. sv. války (IL-12). Kromě toho, rokem 1960 skončila hegemonie pístových letadel a od roku 1961 ve statistikách nehodovosti převažují nehody proudových a turbovrtulových dopravních letadel.

Třetí díl se měl původně zabývat celým obdobím od roku 1961 do jeho zániku rozdělením na dva samostatné státy 31.12.1992. Počet nehod a množství materiálů k nehodám po roce 1960 je však tak velké a rozbory nehod obsáhlé, že toto období bylo nutné rozdělit do dvou samostatných dílů. V podstatě lze konstatovat, že autoři v mnoha případech řešili problém přeinformovanosti. To znamená, že v prvním díle byly publikovány všechny informace, které byly k dispozici. Totéž (až na výjimky) platilo i u druhého dílu. Ve třetím dílu již autoři měli k dispozici tolik informací, že řešili problém, které informace nepublikovat. Jako příklad lze uvést nehodu prototypu L-410UVP OK-162, kde dokumentace k nehodě uložená v Národním archívu je uložená v 10 kartonech.

Aby třetí díl nepřerostl do obludné velikosti, bylo nutno období 1961-1992 rozdělit na dvě části, přičemž třetí díl se zabývá letouny s pístovými motory (IL-14) a turbovrtulovými motory (IL-18 a L-410). Čtvrtý díl se bude zabývat letouny s proudovými pohonnými jednotkami (B-737, DC-9, TU-104÷154, IL-62).

Protože na nehody ke kterým došlo po 1.1.1990 se vztahuje zákon na „ochranu osobních údajů“ – zákon č. 499/2004 Sb §37 ve znění pozdějších předpisů, zejména odst. 6 je problém se zapůjčením archivních dokumentů. Pro zmírnění tvrdosti zákona existuje dohoda mezi Národním archivem a ÚCL, podle které musí žadatel dostat souhlas od ÚCL k nahlédnutí do těchto dokumentů. Tento souhlas Ing Ladislav Keller od ÚCL získal, s tím, že v knize nebudou publikovány údaje, podle kterých by bylo možné zjistit jména a další údaje o zúčastněných osobách. Vzhledem k tomu, že mnozí piloti, kteří byli účastníky nehod i před rokem 1990, dosud aktivně létají, případně pracují na vysokých postech u leteckých společností nebo ve státní správě, autoři dobrovolně vyhlásili „embargo“ na osobní údaje o osobách zúčastněných na nehodách po roce 1985.

První díl o nehodách československých dopravních letadel se zabýval obdobím 1. republiky, tedy obdobím od vzniku samostatného Československa v roce 1918 do jeho zániku v roce 1939. Období II. světové války nebylo rozebíráno, protože krátce po okupaci byla činnost čs. dopravních společností ukončena, letadla byla převedena na německé imatrikulační značky a vzápětí rozprodána. Druhý díl se zabýval nehodami v období 1945 až 1960. Rok 1960 v historii čs. dopravního letectví tvoří přelom, protože v tomto roce byly u ČSA byly definitivně vyřazeny z provozu letadla, jejichž výroba začala před II. sv. válkou (Ju-52, SI-204D, DC-3, Li-2) a letouny, jejichž vývoj byl zahájen v období II. sv. války (IL-12). Kromě toho, rokem 1960 skončila hegemonie pístových letadel a od roku 1961 ve statistikách nehodovosti převažují nehody proudových a turbovrtulových dopravních letadel.

Třetí díl se měl původně zabývat celým obdobím od roku 1961 do jeho zániku rozdělením na dva samostatné státy 31.12.1992. Počet nehod a množství materiálů k nehodám po roce 1960 je však tak velké a rozbory nehod obsáhlé, že toto období bylo nutné rozdělit do dvou samostatných dílů. V podstatě lze konstatovat, že autoři v mnoha případech řešili problém přeinformovanosti. To znamená, že v prvním díle byly publikovány všechny informace, které byly k dispozici. Totéž (až na výjimky) platilo i u druhého dílu. Ve třetím dílu již autoři měli k dispozici tolik informací, že řešili problém, které informace nepublikovat. Jako příklad lze uvést nehodu prototypu L-410UVP OK-162, kde dokumentace k nehodě uložená v Národním archívu je uložená v 10 kartonech.

Aby třetí díl nepřerostl do obludné velikosti, bylo nutno období 1961-1992 rozdělit na dvě části, přičemž třetí díl se zabývá letouny s pístovými motory (IL-14) a turbovrtulovými motory (IL-18 a L-410). Čtvrtý díl se bude zabývat letouny s proudovými pohonnými jednotkami (B-737, DC-9, TU-104÷154, IL-62).

Protože na nehody ke kterým došlo po 1.1.1990 se vztahuje zákon na „ochranu osobních údajů“ – zákon č. 499/2004 Sb §37 ve znění pozdějších předpisů, zejména odst. 6 je problém se zapůjčením archivních dokumentů. Pro zmírnění tvrdosti zákona existuje dohoda mezi Národním archivem a ÚCL, podle které musí žadatel dostat souhlas od ÚCL k nahlédnutí do těchto dokumentů. Tento souhlas Ing Ladislav Keller od ÚCL získal, s tím, že v knize nebudou publikovány údaje, podle kterých by bylo možné zjistit jména a další údaje o zúčastněných osobách. Vzhledem k tomu, že mnozí piloti, kteří byli účastníky nehod i před rokem 1990, dosud aktivně létají, případně pracují na vysokých postech u leteckých společností nebo ve státní správě, autoři dobrovolně vyhlásili „embargo“ na osobní údaje o osobách zúčastněných na nehodách po roce 1985.


Klikni pro zvětšení

2.1.1961. Iljušin IL-14, OK-MCZ, Červený Újezd. Zadní část trupu s ocasními plochami a kormidly, připomínající mohylu

Klikni pro zvětšení

ljušin IL-14, OK-MCT na letišti Praha-Ruzyně

Klikni pro zvětšení

10.10.1962, Iljušin IL-14, OK-MCT, Brno. Detailní pohled na trosky OK-MCT

Klikni pro zvětšení

Iljušin OK-MCH po dosednutí na letišti Brno Tuřany 21. května 1965

Klikni pro zvětšení

Čelní pohled na Iljušin IL-14 OK-MCG na přistávací dráze letiště Karlovy Vary 1. 2.1972

Klikni pro zvětšení

5.9.1967, Iljušin IL-18, OK-WAI, Gander – Kanada. Bližší pohled na za zadní část trupu. V popředí jsou vidět roztříštěné části letadla, včetně sedaček pro cestující

Klikni pro zvětšení

28.7.1976, Iljušin IL-18, OK-NAB, Bratislava. Zadní část trupu při vyprošťování

Klikni pro zvětšení

11. 2. 1977, Iljušin IL-14, OK-OCA, Bratislava. Na fotografii je vidět roztříštěná přední část letadla

Klikni pro zvětšení

12.7.1961, L-18 OK-PAF, Maroko. Pravý stabilizátor s výškovým kormidlem a trimem vychýleným o 28 mm nahoru

Související tituly:
Nehody dopravních letadel v Československu
detail knihy

Autor: Ladislav KELLER

Rok vydání: 2009

ISBN: 978-80-86808-63-5

Skladem: ne

Cena: 300,- Kč

Nehody dopravních letadel v Československu 1945 - 1960
detail knihy

Autor: Ladislav KELLER, Václav KOLOUCH

Rok vydání: 2009

ISBN: 978-80-86808-71-0

Skladem: ne

Cena: 350,- Kč

Nehody dopravních letadel v Československu 1961 - 1992 4. díl
detail knihy

Autor: Ladislav KELLER. Václav KOLOUCH

Rok vydání: 2011

ISBN: 978-80-86808-97-0

Skladem: ne

Cena: 430,- Kč