Proudové začátky čs. letectva 1950 - 1957
Autor: Libor REŽŇÁK
Rok vydání: 2012
ISBN: 978-80-87567-14-2
Obálka: Jiří SOUČEK
Skladem: ne
Cena: 620,- Kč
Zařazení: Historie ČS letectva; Technika; Vojenské letectvo
Formát: 165x235, 568 stran, 620 fotografií, pevná vazba
V knize „Stříbrný tryskáč MiG-15“ autor Libor Režňák seznamuje čtenáře se začátky proudového létání v Československu. Popisované období vymezené roky 1950 – 1957 tvoří první etapu tohoto převratného rozvoje. Skromné začátky kořistních Me-262 střídá popis mohutné expanze leteckého výcviku mladých pilotů, vyplňujících kádrovou prázdnotu čs. letectva po nuceném odchodu zkušených válečných letců v letech 1948 - 1950. Letecký výcvik probíhal v napjaté mezinárodně politické situaci, kdy nový válečný konflikt byl veřejností očekáván s téměř stoprocentní jistotou.
Pět školních pluků cvičilo stovky nových pilotů. Katastrofy a havárie letounů C-3, C-104, C-5 a zejména S-199 ve značných počtech patřily k běžné součásti leteckého života. Popis jednotlivých událostí je doplněn archivní fotodokumentací. Převážná většina z více jak šesti stech fotografií je zveřejněna poprvé.
Letecký výcvik každého roku období 1950 – 1957 je zachycen velmi podrobně. Nechybí schémata změn organizační struktury vojenského letectva, tabulky počtů pilotů a letecké techniky, ani celková sumarizace všech vážných leteckých událostí. Kniha zachycuje počátek a postupný nárůst leteckého výcviku na proudové technice. První kroky typů Jak 23, MiG-15, MiG-17 a IL-28 na obloze ČSR nepatřily k jednoduchým.
Autor předcházejícího a do posledního kusu rozebraného titulu „Ocelový hřebec MiG-19“ ani tentokrát čtenáře nenudí. Věcně a s profesionální znalostí věci odkrývá stále zahalené skutečnosti poválečného výcviku čs. vojenského letectva.
V knize „Stříbrný tryskáč MiG-15“ autor Libor Režňák seznamuje čtenáře se začátky proudového létání v Československu. Popisované období vymezené roky 1950 – 1957 tvoří první etapu tohoto převratného rozvoje. Skromné začátky kořistních Me-262 střídá popis mohutné expanze leteckého výcviku mladých pilotů, vyplňujících kádrovou prázdnotu čs. letectva po nuceném odchodu zkušených válečných letců v letech 1948 - 1950.
![Klikni pro zvětšení](pix/kniha1336682530-img01-thumb.jpg)
Technická závada motoru po startu vedla ke zřícení letounu C-2 ev.č. 06 ze stavu 5. lšp Hájníky dne 31. 5. 1951. Rt. František Garaja a žák Karel Veškrna díky pohotovému jednání instruktora se zraněním přežili, letoun trupovky UL-11 byl odepsán.
![Klikni pro zvětšení](pix/kniha1336682530-img02-thumb.jpg)
Smrtí pilota ppor. Jaromíra Žofky skončil nepovolený nácvik vzdušného boje letounů C-2 ze stavu 51. lsp Plzeň.
![Klikni pro zvětšení](pix/kniha1336682530-img03-thumb.jpg)
Letoun B-33 ev. č. 47 s trupovou značkou EH-31 havaroval u obce Komořany. Osádka i letoun patřili do stavu 32. lbip Brno.
![Klikni pro zvětšení](pix/kniha1336682530-img04-thumb.jpg)
Zničením letounu S-199 trupového kódu GY-32 skončil vzlet na letišti Brno dne 18. 3. 1952. Pilot 3. slp škpt. Arnošt Lukeš byl zaskočen kombinací nechvalně známých vlastností „mezka“ a nerovnosti letištní plochy.
![Klikni pro zvětšení](pix/kniha1336682530-img05-thumb.jpg)
První katastrofa čs. letounu S-102 vznikla 19. 3. 1952. Stroj trupové značky CY-02 (v. č. 0710) se zřítil do lesa v blízkosti obce Sojovice. Letec kpt. Jan Červený zahynul. Pilot 1. lsp Č. Budějovice ve výšce 4 000 metrů nepoužil hermetizaci kabiny a přetížením v zatáčce ztratil vědomí.
![Klikni pro zvětšení](pix/kniha1336682530-img06-thumb.jpg)
Npor. Josef Hemerka přistál do ovocného sadu poblíž ostravského letiště. Po ztrátě kontroly nad motorem letounu C-104-143 jinou možnost nedostal. Letoun s „trupovkou“ MP-27 byl zrušen, drátěný plot pozemku opraven.
![Klikni pro zvětšení](pix/kniha1336682530-img07-thumb.jpg)
Dne 23. 4. přistál s vysazeným motorem M-211 do terénu letecké střelnice Dobřany por. Ladislav Kadlecovič. Letoun S-199-47 s trupovým kódem BS-35 ze stavu 18. lsp Plzeň byl v nerovném terénu zničen.
![Klikni pro zvětšení](pix/kniha1336682530-img08-thumb.jpg)
Prostřelený list vrtule donutil pilota škpt. Jána Svítka k vypnutí motoru. Přistání do členitého terénu poblíž obce Vranov na Karlovarsku pilot přežil, mezek S-199-470 s trupovou značkou NH-26 nikoli. K události došlo 29. 4. 1952 u 4. lsp Plzeň.
![Klikni pro zvětšení](pix/kniha1336682530-img09-thumb.jpg)
Jen o vlásek unikl smrti uhořením por. Jiří Smažil dne 21. 5. 1952. Důsledkem zadření ojnice motoru přerušil vzlet a havaroval. Letoun Avia S-199-494 ze stavu 18. lsp Plzeň během několika minut dočista shořel.
![Klikni pro zvětšení](pix/kniha1336682530-img10-thumb.jpg)
Přírodní živel – větrná vichřice dne 18. 6. 1952 zasáhla letiště České Budějovice. Obětí byly dva letouny. Cvičný C2B1-721 trupovky IW-29 a kurýrní K-65-152 „GE-39“. Letouny S-102 technický personál uklidil včas.
![Klikni pro zvětšení](pix/kniha1336682530-img11-thumb.jpg)
Vynucené přistání do terénu mezi snopy obilí provedl ppor. Jiří Šůcha s letounem S-102-0708 dne 22. 7. 1952. Pilot 8. lsp Plzeň hlásil vysazení motoru, který se nepodařilo opět „nahodit“.
![Klikni pro zvětšení](pix/kniha1336682530-img12-thumb.jpg)
Technologická chyba mechaniků 4. lsp Plzeň při montáži podvozkového kola vedla ke zničení spárky CS-199-515 dne 12. 8. 1952. Stroj s přeraženým trupem skončil ve šrotu, osádka por. Miloslav Myšák a a npor. Miloš Bloudek vážnějšímu zranění unikla.
![Klikni pro zvětšení](pix/kniha1336682530-img13-thumb.jpg)
Špatné konstrukční řešení letounu C-5 (Zlín-26) mělo 18. 10. 1952 na svědomí již druhou leteckou katastrofu typu. Výbuch benzinových par křídelní nádrže spojený se zaklíněným překrytem kabiny „pohřbil“ osádku 1. lšp Olomouc ppor. Ján Hriňo – čet. Antonín Blábolil.
![Klikni pro zvětšení](pix/kniha1336682530-img14-thumb.jpg)
Údajně nezkušenost pilotů npor. Richarda Fratriče a npor. Kolomana Budaye vedla k poškození letounu CS-102 dne 20. 1. 1953. Stroj ev. č. 6020 dosednul do předpolí letiště České Budějovice.
![Klikni pro zvětšení](pix/kniha1336682530-img15-thumb.jpg)
Dne 25. 3. 1953 na letecké střelnici Vysoká u Dobřan zahynul por. Rostislav Švanda. Pilot 5. lsp Plzeň nedodržel výšku vybrání zteče na pozemní cíl a letoun S-102 trupové značky „MP-12“ zachytil o vršky stromů v okolí.
![Klikni pro zvětšení](pix/kniha1336682530-img16-thumb.jpg)
Porucha vstřikovacího palivového čerpadla stála za vynuceným přistáním letounu S-199 dne 5. 4. 1953. Stíhací „GY-35“ pilotoval příslušník 3. lsp por. Václav Dvořák.
![Klikni pro zvětšení](pix/kniha1336682530-img17-thumb.jpg)
V blízkosti obce Čakovice dne 19. 5. havaroval B-33-1430. Porucha motoru M-42 vedla por. Jiřího Bláhu k provedení vynuceného přistání do terénu. Nezasunutý podvozek přivodil celkové zničení stroje
![Klikni pro zvětšení](pix/kniha1336682530-img18-thumb.jpg)
Žák 4. lšp Prostějov - Stichovice svob. Bohuslav Šolta změnil S-199-180 v učební pomůcku. Při startu dne 30. 5. 1953 neudržel směr a havaroval.
![Klikni pro zvětšení](pix/kniha1336682530-img19-thumb.jpg)
Dne 1. 4. 1954 byl v Plzni zničen dvoumístný CS-199-503. Osádka 4. lsp stranový vítr vylučovala nesprávně, stříbrný letoun „SO-65“ se převrátil na záda a byl zničen.
![Klikni pro zvětšení](pix/kniha1336682530-img20-thumb.jpg)
Z technické příčiny skončil v poli u Přerova CS-102 dne 29. 7. 1954. Stroj trupové značky KR-11 byl co nejdřív opraven a do letového parku 7. lšp opět zařazen.
![Klikni pro zvětšení](pix/kniha1336682530-img21-thumb.jpg)
Výsledek přistání roje 1. lsp dne 20. 9. 1954 v Praze Kbelích nebyl radostný. V nepříznivých povětrnostních podmínkách letoun S-102-225264 s „trupovkou“ CY-02 zničen, stroj 225247 trupového kódu „IW-16“ vážně poškozen.
![Klikni pro zvětšení](pix/kniha1336682530-img22-thumb.jpg)
Vynucené přistání do terénu letounu CS-102 trupového znaku ZF-22 dne 1. 10. 1954. Chybou instruktora došlo k uzavření přívodu paliva do motoru, stroj v. č. 142608 ze stavu 16. lsp Plzeň byl mírně poškozen.
![Klikni pro zvětšení](pix/kniha1336682530-img23-thumb.jpg)
Stíhací S-102-141311 po vynuceném přistání na Náchodsku dne 30. 6. 1955. Pilot 4. slp Pardubice po ztrátě vedoucího a orientace naštěstí přežil, stroj trupové značky DB-31 byl úplně zničen.
![Klikni pro zvětšení](pix/kniha1336682530-img24-thumb.jpg)
Poručík Bruno Weber omylem uzavřel přívod paliva do motoru a provedl vynucené přistání do terénu. K události došlo 23. 8. 1955 u 3. slp Brno. Drak letounu S-102-0610 (ZV-80) zrušen, motor odeslán do revize.
![Klikni pro zvětšení](pix/kniha1336682530-img25-thumb.jpg)
Vojenský mechanik připravuje kabiny letounu CS-102 k nástupu pilotů.
![Klikni pro zvětšení](pix/kniha1336682530-img26-thumb.jpg)
Vynucené přistání 29. 5. 1956. Letoun S-103-613661 mohl být opraven a pilot npor. František Kníže pochválen. Stroj trupového znaku VN-32 ze stavu 9. slp.
![Klikni pro zvětšení](pix/kniha1336682530-img27-thumb.jpg)
V poli obilí u Žiliny skončil S-103-523821 dne 8. 6. 1956. Pplk. Miloš Hradecký se z nezvyklé polohy v mracích včas katapultoval, mediálně slavný stroj trupové značky EP-02 byl odepsán.
![Klikni pro zvětšení](pix/kniha1336682530-img28-thumb.jpg)
Technická závada stála za vynuceným přistáním „spárky“ UTI MIG-15 u obce Vstiš na Plzeňsku. Osádka nehodu stroje trupového znaku RO-82 dne 14. 1. 1957 bez úhony přežila, křídlem byl usmrcen náhodný chodec, místní dvanáctiletý hoch.