SVĚT KŘÍDEL

Nakladatelství letecké literatury

Historie, letectví, letadla

letecká výzbroj a osobnosti

Nakladatelství letecké
a válečné literatury

››› Prohlídni naše typy

Létání 2. díl
Letecké střípky 2. díl

Autor: Štěpán KOLOMAZNÍK   

Rok vydání: 2018

ISBN: 978-80-7573-042-8

Obálka: Jiří SOUČEK

Skladem: ano

Cena: 310,- Kč

Zařazení: Memoáry; Historie ČS letectva; Dopravní letectvo

Formát: 165 x 235 mm, 240 stran, pevní vazba, 200 fotografií

Z levé strany je všechno jinak. Ale člověku to dojde pomalu, mnohých věcí si povšimne až za půl roku. Pocit, když se letadlo poprvé dá do pohybu, je nezapomenutelný. Myslím, že něco podobného cítili objevitelé při dosažení severního pólu, jen jim při tom úžasu bylo víc zima. Dojem radosti smíšený s jakýmsi stínem nedopatření – opravdu tady mám být? Nezdá se mi to? Tak takhle to tedy vypadá, a teprve až sám řeknu, že se poletí, tak se poletí! Můj kolega v kokpitu hraje svou roli dokonale a nechává na mě všechna rozhodnutí. Ač sám kapitán a instruktor, tváří se jako druhý pilot začátečník a nechává věci jít svým tempem. Pozvolným, jenž ovšem z levé strany působí dojmem vražedné rychlosti. Po první půlhodině přijde malé rozčarování: neumím na levé straně sedět! Jak to? Opravdu by mě to nenapadlo, ale druhý pilot na pravé sedačce je neustále mírně skloněn doleva, aby dosáhl na všechny přepínače a dobře viděl na přístroje, většina kterých je umístěna uprostřed, mezi oběma křesly. V této podivné pozici jsem prožil mnoho let, aniž bych si něčeho všiml, a vůbec nechápu, proč mě nyní bolí krk a záda, když někdo vejde do kokpitu, zatvrzele se odvracím doleva k oknu, a neumím si vhodným způsobem někam uložit nohy. Z prvních letů se nový kapitán vrací domů s pocitem, že byl v lese a kácel stromy.
Proces přechodu z pravé židle na levou, jenž obnáší opravdu pouhý metr a půl pohybu doleva, je ve skutečnosti mnohem složitější. Fundamentálním rozdílem je změna z pozice zaměstnance do úlohy ředitele. Posádka letadla je jako malá organizace, která se ustaví před letem, musí fungovat za všech podmínek pro spokojenost majitelů i cestujících, a po letu je zase rozpuštěna. Platí v ní všechna pravidla pro vedení dobré firmy: musí mít jasná pravidla a efektivní vedení. Musí mít zaměstnance, kteří pro svého šéfa udělají víc, než jen musí. Šéf musí mít jasno v tom, co se děje. Ještě mnohem důležitější je že ví, co se dít bude, a o tom musí své lidi přesvědčit. Je toho mnohem víc, a zdaleka ne všechno se dá naučit za pouhé dva měsíce. Tak dlouho trvá výcvik, než vás nechají letět s opravdovým druhým pilotem. Přitom není vůbec řeč o ovládání letadla. To je jaksi samozřejmost o níž se již nemluví, na vysvětlování správného způsobu přistání není čas. Ani to není důležité, neboť po prvním půlroce člověk pochopí že mnohem větší váhu, než ohromit krásným přistáním, je dostat letadlo bezpečně na zem. Až k letištní budově, celé a v pořádku, pokud možno na čas, s minimálním počtem stížností od cestujících či z řad ostatního personálu. Věci, o kterých se v knihách obyčejně nepíše, a normálního laika ani nenapadnou.

Z levé strany je všechno jinak. Ale člověku to dojde pomalu, mnohých věcí si povšimne až za půl roku. Pocit, když se letadlo poprvé dá do pohybu, je nezapomenutelný. Myslím, že něco podobného cítili objevitelé při dosažení severního pólu, jen jim při tom úžasu bylo víc zima. Dojem radosti smíšený s jakýmsi stínem nedopatření – opravdu tady mám být? Nezdá se mi to? Tak takhle to tedy vypadá, a teprve až sám řeknu, že se poletí, tak se poletí! Můj kolega v kokpitu hraje svou roli dokonale a nechává na mě všechna rozhodnutí. Ač sám kapitán a instruktor, tváří se jako druhý pilot začátečník a nechává věci jít svým tempem. Pozvolným, jenž ovšem z levé strany působí dojmem vražedné rychlosti. Po první půlhodině přijde malé rozčarování: neumím na levé straně sedět! Jak to? Opravdu by mě to nenapadlo, ale druhý pilot na pravé sedačce je neustále mírně skloněn doleva, aby dosáhl na všechny přepínače a dobře viděl na přístroje, většina kterých je umístěna uprostřed, mezi oběma křesly. V této podivné pozici jsem prožil mnoho let, aniž bych si něčeho všiml, a vůbec nechápu, proč mě nyní bolí krk a záda, když někdo vejde do kokpitu, zatvrzele se odvracím doleva k oknu, a neumím si vhodným způsobem někam uložit nohy. Z prvních letů se nový kapitán vrací domů s pocitem, že byl v lese a kácel stromy.


Související tituly:
Létání 1. díl
detail knihy

Autor: Štěpán KOLOMAZNÍK

Rok vydání: 2018

ISBN: 978-80-7573-041-1

Skladem: ano

Cena: 290,- Kč

Nahoru dolu
detail knihy

Autor: Jan KOPIČKA

Rok vydání: 2018

ISBN: 978-80-7573-029-9

Skladem: ano

Cena: 290,- Kč

Paměti starého práškaře
detail knihy

Autor: Jan JURAČKA

Rok vydání: 2015

ISBN: 978-80-87567-68-5

Skladem: ano

Cena: 290,- Kč

Paměti starého práškaře 2
detail knihy

Autor: Jan JURAČKA

Rok vydání: 2016

ISBN: 978-80-87567-87-6

Skladem: ano

Cena: 290,- Kč

Moje dlouhá cesta v oblacích
detail knihy

Autor: Jan JUREK

Rok vydání: 2016

ISBN: 978-80-87567-94-4

Skladem: ano

Cena: 390,- Kč

Moje dlouhá cesta v oblacích 2
detail knihy

Autor: Jan JUREK

Rok vydání: 2018

ISBN: 978-80-7573-028-2

Skladem: ano

Cena: 290,- Kč

Dálkovky
detail knihy

Autor: Miloš KVAPIL

Rok vydání: 2018

ISBN: 978-80-7573-039-8

Skladem: ne

Cena: 290,- Kč

Jak jsem se učil pilotem
detail knihy

Autor: Václav LORENZ

Rok vydání: 2016

ISBN: 978-80-87567-92-0

Skladem: ano

Cena: 350,- Kč