Historie, letectví, letadla
letecká výzbroj a osobnosti
Nakladatelství letecké 
a válečné literatury


Autor: Jiří Rajlich   
Rok vydání: 2005
ISBN: 80-86808-18-1
Obálka: Vlastimil SUCHÝ
Ilustrace: Jan MÁČE
Skladem: ano
Cena: 750,- Kč
Zařazení: Odboj; Historie ČS letectva; Technika; Vojenské letectvo
Formát: 165x235, stran 632, pevná vazba
     „Naše osádka byla briefována  na cíle v okolí  Lipska. Po uvážení minulých zkušeností se rozhodla letět ve  výši 33 000 stop, nehledě na kondenzační stopy, neboť německý  radiolokační systém pracoval úspěšně a nepřítel stejně věděl  o pozici letounu po celou dobu jeho letu. 
     Východně od Frankfurtu nad  Mohanem jsem  spatřil nepřátelský letoun zanechávající kondenzační stopu. Stoupal  na stejném kursu jako naše Mosquito. Letoun byl identifikován  jako  Me 109. Instruoval jsem pilota odhodit pomocné  nádrže a otevřít plyn i obrátky naplno v domnění, že se nám podaří uniknout. Po krátké době se ukázalo, že  nepřítel přestože stoupal zkracoval vzdálenost. Instruoval jsem pilota točit velikou zatáčkou na západní kurs.  Nepřátelský letoun se snažil zaútočit ze spodu skryt  v kondenzačních stopách Mosquita. Pak jsem instruoval pilota točit  prudce doprava a strhnout Mosquito do letu střemhlav, aby se  dostalo ze stop. Po několika útocích při neustálém klesání  se nepříteli podařilo docílit zásahů do směrovky, navigátor  viděl kusy směrovky odlétnout. V příštím okamžiku pilot  zjistil, že nemůže Mosquito vybrat z pádu a nařídil připravit  se ke skákání. V důsledku rychlosti letounu jsem visel  ve vzduchu ven ze sedadla a s velkou obtíží se přitáhnul  pažemi do nosu letounu. Odkud jsem přemístil padák k sobě  a uvolnil mapy a navigační pomůcky z prostoru nouzového  východu. Ve výšce  6000 stop se pilotovi podařilo letoun srovnat,  ale po několika sekundách Mosquito spadlo opět do  nekontrolovatelného letu střemhlav, ze kterého jej pilot  vybral nad nezjištěnou lokalitou ve výši stromů. 
     Pak jsem  zpozoroval asi 300 metrů vpravo jeden Fw 190. Flak  ve městě  zahájil palbu, posádka viděla plno rozprasků kolem Mosquita.  Díky tomuto flaku Fw 190 zanechal pronásledování. Brzy na to Mosquito klesalo opět a přerazilo levým křídlem jedlový strom  a tento náraz zanechal dvě velké díry v levém křídle, které  se však neulomilo. Osádka proletěla asi 160 km nad Německem  ve výši stromů, s neozbrojeným a porouchaným letounem.  Přistála na bázi se směrovkou ustřelenou z 90 %…“
     (z hlášení navigátora britské 544. průzkumné peruti, F/Lt Karla Vokouna, o boji nad Německem 14. března 1945)
      Závěrečná  část  rozsáhlého projektu, pojednávajícího o historii bojů československých letců ve Velké Británii v dobách druhé světové války je logicky věnována závěrečnému válečnému roku 1945.
      O tom, že bude rokem vítězství, již málokdo pochyboval. Příslušníci československého stíhacího křídla (310., 312. a 313. peruť), vyzbrojení Spitfiry Mk.IX až do konce války podnikali dálkové doprovody bombardovacím svazům, útočících na Německo a sváděli své poslední boje s kdysi tak obávanými soupeři. Bombardovací 311. peruť operovala na nových Liberatorech GR.Mk.VI ze Skotska proti německým ponorkám a hladinovým plavidlům v Severním a Baltském moři. Posledního úspěchu dosáhla krátce před uzavřením příměří. Svůj díl práce až do posledních hodin odváděl i příslušníci britských leteckých jednotek. 
     Stejně jako všechny předchozí části tohoto velkorysého projektu, i tuto autor pojal osvědčeným způsobem. Po krátkém úvodu, charakterizující tento válečný rok a činnost letectva na západní frontě, následuje vlastní kalendárium, v němž není opomenuta žádná událost, vztahující se k předmětné problematice. Jsou zde zaznamenány všechny organizační, dislokační, výzbrojní a velitelsko-personální změny. Hlavní část tohoto kalendária je však věnována vlastní operační činnosti čs. letců ve službách RAF. Není v  něm  opomenuto žádné dosažené vítězství, ani utrpěná ztráta. 
      V graficky odlišených partiích čtenář nalezne četné biografické črty nejvýznamnějších letců, dále přehledné tabulky, bojová hlášení či vzpomínky pamětníků. Celkový dojem umocňují čtyři stovky dokumentárních fotografií, několik desítek barevných bokorysů letounů a četné faksimile dobových dokumentů. V samotném závěru nebudou scházet ani rozsáhlé tabulky, které sumarizují šestiletou dramatickou válečnou epopej, jíž činnost československého letectva na Západě nepochybně byla. 
Autor: Jiří Rajlich
Rok vydání: 2000
ISBN: 80-85280-66-3
Skladem: ne
Cena: 600,- Kč
Autor: Jiří Rajlich
Rok vydání: 2002
ISBN: 80-85280-84-1
Skladem: ne
Cena: 790,- Kč
Autor: Jiří Rajlich
Rok vydání: 2004
ISBN: 80-86808-12-2
Skladem: ano
Cena: 890,- Kč